Madeleine

*En stor dos av mitt största intresse*

Nyttiga frallor!

Kategori: Kost



50 gram jäst
0.5 liter mellanmjölk
3.5 dl fiberhavregryn
0.5 dl krossade linfrön
0.5 dl sesamfrön
0.5 dl solrosfrön
1 dl hackade valnötter
1 msk vetegroddar
1 riven morot
2 tsk salt
2 tsk flytande honung
1 dl grahamsmjöl
6-7 dl siktat dinkelmjöl
0,5 dl raps el olivolja

1. Blanda jästen i fingervarm mjölk i en stor bunke.
2. Blanda ihop Havregryn, linfrön, sesamfrön, solrosfrön, valnötter och vetegroddar
i en skål och häll det sedan i jästblandningen.



3. Låt stå under en bakduk på ett varmt ställe i 10-15min, tills det kommer upp bubblor från degen.
Jag ställde den i ett lagom varmt vattenbad i diskhon.
När den jäst klart rör i de rivna morötterna och låt den stå 5min till under duken.

4. Blanda i salt, honung och rör ner mjölet lite i taget.
Fick knåda med händerna i slutet.

5. Häll i oljan i slutet av knådandet.
Degen ska vara ganska lös men ändå lossna från kanterna.

6. Forma till små bullar och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper.
Låt dem jäsa under bakduk i 30min.

7. Pensla på lite vatten och strö över sesamfrön.
Grädda 12min i 225grader i mitten av ugnen.
Klart!





Kommentarer


Kommentera inlägget här: